Terveystalon lakimies aloittaa oikeustieteen opiskelijoiden uraillassa puheenvuoronsa vitsillä: “Olen lähtenyt soitellen soteen, eikun…” (naurua)
Yksityisen lääkäriaseman lakimiehen on helppo nauraa, sillä alan tulevaisuus näyttää hyvältä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden rakenteellinen uudistus, eli sote lohkaisee pian merkittävän osan koko Suomen valtion budjetista yksityisten firmojen potentiaalisiksi tuloiksi. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan osuus Suomen valtion 55 miljardin budjetista on tänä vuonna 14,6 miljardia euroa. Pienenkin osan siirtäminen tästä yksityiselle sektorille lisää yksityisten terveystalojen voittoja.
Jatkossa raha liikkuu entistä enemmän valtiolta yrityksille. Pakettiin kuuluu myös edellisen hallituksen suuri yhteisöveron lasku ja osinkoverotuksen uudistus. Näiden ansioista yritykset maksavat entistä vähemmän veroja ja lääkärit voivat nostaa verovapaita osinkoja.
Lääkäri neuvoi, että pienissä ja helpoissa asioissa voi tulla yksityiselle
Feministisen puolueen puheenjohtaja ja uusi kunnanvaltuutettu Katju Aro toi Ylen pienpuoluetentissä esiin, että tuhatsivuinen soteuudistusta koskeva lakiesitys liitteineen käsittelee lähes ainoastaan taloudellisia tavoitteita, eikä siitä löydy kunnollista yhdenvertaisuusarviointia. Esityksestä vain kolme sivua koskee henkilöstölle ja viisi sivua potilaille ja asiakkaille tulevia vaikutuksia. Uudistuksen keskiössä ei ole ihmisten hyvinvointi, vaan muut seikat, eli suomeksi sanottuna raha.
Edellinen hallitus ei saanut aikaan sote-uudistusta, mutta nykyhallitus on kunnostautunut huonosti valmisteltujen lakiesitysten läpirunnomisessa. Vaikka hallitus on vetänyt ennätysmäärät omia aloitteitaan pois, on edelleen täysin mahdollista, että sote viedään läpi hallituksen suunnittelemassa aikataulussa. Maakunnat, joille sosiaali- ja terveyspalveluiden hallinnointi siirretään, on määrä perustaa 1.7.2017 ja sotepalveluiden on tarkoitus siirtyä kunnilta maakunnille vuoden 2019 alusta.
Tosin kun kuntavaaleissa hallituksen kannatus oli 47 prosenttia äänistä, avautuu oppositiolle nyt halutessaan uudenlainen mahdollisuus kammeta sote-uudistusta raiteiltaan.
Sotelakien esittelyn yhteydessä hallitus ilmoitti myös leikkaavansa sosiaali- ja terveyspalveluista kolme miljardia euroa. Kun julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut rapautetaan leikkauksilla ja jonot terveyskeskuspäivystyksessä pitenevät, saattaa ihmisille olla houkuttelevampaa valita yksityinen palveluntuottaja.
Nykyinen palvelusetelijärjestelmä voi antaa osviittaa siitä mitä tuleman pitää. Sen julkilausuttu tavoite on sama kuin sote-uudistuksen: lisätä valinnanvapautta. Palvelusetelin käteen saava joutuu kuitenkin maksamaan setelin ja palvelun hinnan erotuksen, eikä maksu kerrytä maksukattoa, jonka tultua täyteen hoito on ilmaista. Paljon sairasteleville tällainen järjestelmä voi tulla liian kalliiksi.
Sote-uudistuksen suurin ongelma kiteytyy julkisen ja yksityisen terveydenhuollon merkittävimpään eroon: Julkisen terveydenhuollon tarkoitus on tarjota terveydenhuolto kaikille, yksityisen terveydenhuollon tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen.
Kun vein lasta lääkärille, kysyin yksityiseltä lääkäriltä milloin kannattaa käydä yksityisellä ja milloin julkisella. Lääkäri neuvoi, että pienissä ja helpoissa asioissa voi tulla yksityiselle, mutta jos on kyse vähänkään hankalammasta asiasta, julkinen puoli on oikea osoite, sillä sellaiset tapaukset he joka tapauksessa lähettävät julkisen puolen hoidettavaksi.
Lääkäri konkretisoi: Jos lapsi saa haavan, riippuu haavasta minne lapsen kanssa suuntaa. Jos haava on pieni ja siisti, yksityinen lääkäri kyllä liimaa sen, mutta jos haavaan pitää ommella tikit niin lapsen kanssa kannattaa suosiolla suunnata julkiselle. Pelkästään ompelutarvikkeiden etsimiseen menisi lääkärin mielestä liikaa aikaa, itse ompelusta puhumattakaan.